”De pe Culmea Frumoasă, din codrul de fagi bătrâni, în desişul cărora e pururea noapte, scăpătăm în valea largă şi luminoasă a Tismanei. Aerul fierbe de zăpuşeală. Cerul pare că arde deasupra noastră. Pe lanuri zoresc muncitorii, desculţi, cu frunze de brusturi pe cap, cu mânecile cămăşii de pânză aspră sumese până-n supţiori. Trecem prin satul Tismana, aşezat la poalele munţilor, între două vălcele, de-o parte şi de alta a râului Tismana. Stârniţi de clingătul zurgălăilor copiii aleargă de pretutindeni, se urcă pe garduri, zburdalnici, veseli, gălăgioşi. Cânii îşi amestecă lătratul în chiotele lor. Din sat ieşim într-o pajişte frumoasă, aşternută pe-o vale care se îngustează din ce în ce. În fund se deschide înaintea noastră ca o poartă în tainica şi întunecata domnie a codrului. Prin spintecătura aceasta a munţilor, drumul, şerpuind pe marginea râului Tismana, se adânceşte într-un desiş de castani seculari. Umbra ne învăluie din toate părţile. Un dulce miros de fâneaţă pluteşte în aerul răcoros. În liniştea sfântă a codrului, în măreţia şi sălbăticia acestor locuri, şopotul somnoros al apei, uşoara clătinare a frunzelor, stropii de lumină ce picură din straşina de ramuri, toate te farmecă; inima-ţi bate de-un fior neînţeles, ca şi cum ai fi intrat într-o lume de închipuiri, de basme. La o cotitură a drumului, crengile se desfac şi prin ferestruia ce se deschide-n păretele de verdeaţă, se iveşte sus, peste vârfurile copacilor, un turn înalt şi galben. De-abia l-ai zărit şi bolta de ramuri se-nchide din nou. S-aude tot mai tare, tot mai aproape un vuiet ca de moară, ş-un răpăit, un plesnet de apă care cade pe lespezi. Deodată, ca la un semn, perdeaua de arbori se dă la o parte şi sus, pe vârful unei stânci fioroase, îţi apare în toată fantastica ei măreţie, mânăstirea Tismana, cu zidurile ei îndrăzneţe, cu turnurile ei înalte de castel din timpurile vechi. Te uiţi înmărmurit ca la o minune şi nu ştii bine de-i aieve, ori e-n vis, când iată că o nouă privelişte te cheamă: torentul Gurniei, repezit de sus, de sub talpa mânăstirii, s-aruncă vâjâind, şi cade de la o înălţime ameţitoare peste-o grămadă de stânci dărâmate, unde sulul de apă se sparge şi se preface într-o spumă fumurie, pe careo ia ş-o duce-n undele-i repezi râul Tismana. Drumul ocoleşte-n larg ca să facă urcuşul lin. Trecem un podeţ şi suim pe-un tăpşan între două ziduri vechi, dărăpănate. În poarta mânăstirii ne iese-nainte «piticul Tismanei», un călugăr mic, spân, cu faţa zbârcită ca un hrib, o mogâldeaţă de om cu glas de copil, cu ochi şi mişcări de maimuţă. Arătarea aceasta ciudată se potriveşte de minune cu fioroasa sălbăticie în care ne aflăm. Intrăm pe sub bolta înaltei clopotniţi, în curtea largă, tăcută, a frumoasei mânăstiri. În mijloc e biserica plină de scule şi odoare vechi; pe uşile-i de stejar sunt săpate cu multă măiestrie iconiţe şi înflorituri migăloase, fine ca o horbotă. În stânga, spre săritoarea Gurniei se-nşiră, de-a lungul zidului, împrejmuitor, încăperile stareţiei şi chiliile cu două rânduri, în fund arhondaricul. Aripa dreaptă e un morman de ruini arse, acoperite de bălării. Patru turnuri înalte, cu ferestrui înguste, străjuiesc, din cele patru colţuri ale curţii, liniştita şi măreaţa lavră, ridicată aci, în locul acesta ascuns, acum şase sute de ani, de părintele Nicodim, cu ajutorul milostivilor Basarabi de pe acele vremuri. Spre miazăzi vederea e astupată de-o stâncă uriaşă în al cărei părete drept se văd două spărturi negre tăiate în chip de ferestre la o înălţime fioroasă deasupra peşterii, din care iese urlând şuvoiul Gurniei şi trece printr-un canal pe dedesuptul mânăstirii. Acolo sus, îmi spune piticul c-un glas piţigăiat ce n-are nimic din glasul omenesc, în chilioara aceea scobită-n piatră se retrăgea sfântul Nicodim şi zile, săptămâni întregi se ruga în taină…”
Tudor Arghezi, România Pitorească
„…într-adevăr, ea nu mai are seamăn nici în această ţară, nici în alta, prin frumuseţea locului şi a aşezării, prin mulţimea apelor sale şi întărirea pe care o are, ajutată şi de ocrotirea zidurilor sale înconjurătoare.” (Paul de Alep)
Socotită de mulți drept ”inima Olteniei”, Mănăstirea Tismana este cel mai vechi așezământ monahal din Țara Românească, fiind atestată încă de la întemeierea statelor feudale românești.
Situată la 37 de km de orașul Târgu-Jiu, pe muntele Stârmina, se ridică asemenea unei cetăți înconjurate de păduri și pereți abrupți de stâncă. Din inima muntelui, apa se strânge în jgheaburi, se ascunde sub pământ, sub mănăstire, și iese în partea de nord, unde cade sub forma unei frumoase cascade în râul Tismanei. In peretele stâncos al muntelui Stârmina se vede Peștera Sfântului Nicodim, ctitorul mănăstirii.
Lavra Sfântului Nicodim
Pentru oamenii acestei țări, ca și pentru oaspeții noștri de oriunde, Sfânta Mănăstire Tismana este unul dintre cele mai căutate și prețuite locuri de reculegere și închinăciune, altar de dăruită slujire, pridvor al doinei, psalmului și bucuiumului istoriei, vatră de spiritualitate națională, monument de cinstire superlativă a trecutului, prezentului și eternității credinței ortodoxe românești.
Către Tismana – ”cea mai veche și măreață dintre mănăstirile de peste Olt”, cum a numit-o Grigore Alexandrescu, ”măreț cuib al Basarabilor”, cum a socotit-o Coșbuc, ”o lume de închipuiri,de basme”, cum a deslușit-o Vlahuță, ”fără seamăn nici în această țară, nici în alta prin frumusețea locului și a așezării, prin mulțimea apelor sale și întărirea naturală pe care o are, ajutată și de ocrotirea zidurilor sale înconjurătoare”, cum a descris-o celebrul călător Paul de Alep, în 1657, – duc drumuri, ele însele desfătătoare, de neuitat, străbătute de neobosiții pelerini ai căutării istoriei țării și ai credinței creștine ortodoxe, ai frumosului și monumentalului, ai inspirației literare și artistice.
Străveche chinovie și giuvaer al Ortodoxiei, cel mai important edificiu de credintă, de artă și de apărare a Olteniei, ridicat astăzi la o preafrumoasă culme prin restaurări, îngrijiri și adăugiri, această valoroasă și frumoasă așezare monahală de la Tismana a păstrat, prin vitregia secolelor, tradiția creștină a poporului nostru, constituindu-se o adevărată vatră de cultură și spiritualitate ortodoxă românească.
Toponimul Tismana sau Tizmana indică, în mod cert, că în această zonă a Sfintei Mănăstiri a fost o trainică vatră geto-dacică, iar cărămizile romane smălțuite și nesmălțuite aflate în perimetrul celor 2 biserici, ca și temelia unei biserici mai vechi, descoperite aici, cât și atributul de ”ligăcească” dată așezării, fac mărturia existenței unei cetăți sa a unui fort daco-roman, spălate de milenii de apele Gurniei.
Vechimea localității Tismana este atestată documentar într-un hrisov, din anul 1385, octombrie 3, în care Dan I Voievod menționa: ”la începutul domniei mele dăruită de Dumnezeu, am aflat în țara domniei mele, la locul numit Tismana, o mănăstire.” Mănăstirea, ctitorită de Sfântul Cuvios Nicodim (1310-1406), a fost închinată Maicii Domnului și sfințită în anul 1377. Întemeindu-se pe sprijinul lui Vlaicu Vladislav, domnitorul Țării Românești, dornic a face din țara sa un adevărat ”bastion al Ortodoxiei”, Cuviosul Nicodim a trecut Dunărea și, împreună cu părinți din Sfântul Munte și echipa de valahi pornită din școala de arhitectură a Athosului, a construit și desăvârșit cetăți-mănăstiri, care-i vor purta numele sfânt peste veacuri: Vodița, Vratna, Manastirica, Motru, Prislop.
Sfântului Nicodim îi aparține alegerea locului și construirea Mănăstirii Tismana, alegerea meșterilor și a materialelor, a arhitecturii și decorațiunilor. Tradiția Tismanei spune că atunci când Sfântul Nicodim a ales locul pentru mănăstire, pe platforma muntelui Stârmina exista un arbore de tisă: tăindu-l, a construit prima biserică, iar trunchiul rămas l-a folosit drept prima masă a altarului. Mănăstirea își trage numele și de la acest arbore de tisă ce împădurea pe vremuri împrejurimile. Zidirea și înfrumusețarea noului locaș s-au realizat cu sprijinul generos al lui Radu I, legendarul Negru Vodă, și a continuat în timpul lui Dan I și Mircea cel Bătrân prin lucrări importante de extindere.
În decursul vremurilor, mănăstirea a primit numeroase danii, sprijin și întăriri din partea mamei lui Mircea cel Bătrân, doamna Calinichia, din partea domnilor Mircea cel Bătrân, Radu cel Frumos, Neagoe Basarab, Despina Doamna, Radu Paisie, Marcu, ca și a boierilor olteni, precum Nedelcu Bălăceanu, cel care a zugrăvit-o policrom în 1564, marele ban Cornea Brăiloiu și jupâneasa Stanca Glogoveanca care a refăcut pictura ”cu văpsele și cu aur”, și ușile bisericii mari în două canate, din lemn de nuc, în 1733 și, respectiv, în 1782.
Tismana a devenit în timp cea dintâi școală de călugări învățați din țară, întocmită după model athonit, în care s-au tradus și s-au copiat cărți. Cel dintâi învățat al ei a fost însuși Sfântul Nicodim care a organizat aici ateliere de caligrafie și argintărie. De la el ni s-a păstrat cel mai vechi manuscris miniat din Țara Românească, Tetraevangheliarul din 1405.
Încă de la înființare, mănăstirea Tismana fost arhimandrie și mare lavră, primul ei arhimandrit fiind Cuviosul Nicodim. Sfântul a adus aici tradiția isihasmului athonit, care a iradiat mai apoi în toată Țara Românească. Una din cele mai importante moșteniri ce ne-au rămas din imensa lucrare a Sfântului Nicodim în monahismul românesc este ”rânduiala și datina Sfântului Nicodim”, adică samovlastia, cenobitismul și conducerea unitară, specifice Sfântului Munte, și care nu existau în Țara Româneacă la acea vreme.
În decursul timpului, mănăstirea a funcționat ca reședintă bănească și metropolitană, iar peste secole, ca punct de rezistență în fața vitregiior istoriei. Tudor Vladimirescu, conducătorul mișcării revoluționare de la 1821, a lansat de aici Proclamația de la Padeș, iar după înfrângerea mișcării, tot aici s-au concentrat ultimele forțe de rezistență, mănăstirea fiind asediată de otomani. În zilele noastre, a rămas o perlă de arhitectură și artă românească, un prestigios locaș de cult, loc de pelerinaj pentru oaspeți din întreaga lume
Artă & Patrimoniu
Biserica Mănăstirii Tismana este construită în stil bizantin, direct pe stâncă, susținută de contraforturi și împrejmuită cu ziduri groase. Planul se compune dintr-un pridvor dezvoltat, un nartex redus, naos triconc și altar. Ea se diferențiază de celelalte monumente din Țara Românească atât prin existența pridvorului ce oferă locașului o prezență masivă, solid ancorată în stânca Stârminei, cât și prin înălțimea diferităa celor trei compartimente ale bisericii, ascendentă de la pridvor către naos, exprimată gradat prin cele trei turle crescând în înălțime, și oferind astfel constructiei o monumentalitate sporită.
Ctitoria Sfântului Nicodim a rămas împodobită monocrom până în anul 1564, când s-a aplicat o tencuilă nouă și s-a executat pictura propriu-zisă, de către Dobromir Zugravul din Târgoviște. Calitatea artistică deosebită a picturii lui Dobromir așază ansamblul de la Tismana din punct de vedere stilistic, în aria tradițională a picturii din Țara Românească.
Între 1732 și 1735, arhimandritul Ioan al Tismanei și jupâneasa Stanca Glogoveanu refac pictura în altar și naos cu ajutorul uneimari echipe de zugravi conduse de Grigore Ranite, deoarece pictura lui Dobromir ”se foarte învechise”. Dintre frescele lui Dobromir se mai păstrează doar cele din pronaos, dar și acelea martelate de zugravii lui Dimitrie Diaconul care acoperă în 1766 și această încăpere.
Picturile originale identificate au fost extrase de pe pereții pronaosului și pot fi privite îndeaproape în colecția mănăstirii. Pictura din altar și naos existentă aparțin perioadei post-brâncovenenști. Din cauza dărâmării pridvorului bisericii în secolul al XIX-lea, nu putem ști cum se prezenta pictura care acoperea pereții acestuia.
Ambiția domnitorului Gheorghe Dimitrie Bibescu de a transforma partea de sus a incintei mănăstirii în palat domnesc a dus la restaurări nefericite, făcute de arhitecții străini Ioan Schlatter, Olein și Scarlat Beniș, între 1846-1855, care au distrus partea originală românească, creația ”meșterului” Nicodim Valahul, ciuntind trupul bisericii și eliminând camerele și gangul ce sprijinea deo parte și de alta pronaosul și o parte din naos. Un incendiu din 1861 a distrus o parte din ”casele domnești”, refăcute între anii 1888-1891. Prin grija Mitropoliei Olteniei, sub arhipăstoria mitropolitului Firmilian (+1972) s-a procedat la recuperarea picturii din secolul XVIII, prin decuparea și fixarea ei pe pereții muzeului și pe ai culoarelor celorlalte clădiri ale incintei. S-au făcut lucrări de restaurare a celor două biserici, a chiliilor, a pardoselilor și a acoperișului.Sub supravegherea și îndrumarea Mitropolitului Olteniei, dr. Nestor Vornicescu (+2000), Tismana a revenit la înfățișarea originală, românească, suferată de unicul document grafic realizat de inginerul J.C. Weiss, între anii 1728-1731. Cu acest prilej s-au refăcut acoperișurile turnurilor, au fost îndepărtate elementele decorative străine arhitecturii românești, s-au consolidat aripile de sud și de vest, s-au modernizat condițiile de găzduire a credincioșilor. Lucrările de consolidare și de punere în valoare a acestui monument de artă și arhitectură continuă și astăzi. În prezent, cu sprijinul și păstorirea ÎPS Mitropolit Academician Dr. Irineu Popa al Olteniei, mănăstirea Tismana desfășoară ample lucrări de restaurare a întregului ansamblu de clădiri și anexe. Pictura bisericii și catapeteasma au fost, de asemenea, în chip minunat repuse în valoare, prin efortul neprecupețit și profesionalismul unei excepționale echipe de restauratori, lucrările proiectului de conservare și restaurare a picturii desfășurându-se din 2009 până în 2016.
Catapeteasma bisericii a fost realizată către mijlocul secolului al XVIII-lea, într-o perioadă de importante refaceri ale mănăstirii care fusese afectată de anii ocupației austriece (1718-1739) și de războaiele care au delimitat-o. Inițiativa a aparținut arhimandritului Ioan, iar finalizarea, urmașului său, egumenul Gherasim.
Pe lângă iconostas, egumenii Ioan și Gherasim au dispus și înlocuirea mobilierului distrus: în biserică se păstrează și acum două tetrapoduri din lemn sculptat și policromat, un proschinitar de asemenea sculptat, aurit și pictat cu chipuri de sfinți, toate în tradiția sculpturii post-brâncovenești.
Paraclisul mănăstirii
Organizată după sistemul athonit, mănăstirea Tismana a avut de la început un spital mănăstiresc sau bolniță. Despre bisericuța bolniței, sau Paraclisul Sfântului Ilie, știm că avea la origine hramul Sfântului Nicolae, însă nu avem date anterioare lucrărilor de refacere pe care le-a efectuat Matei Basarab în 1650. Contribuția materială a voievodului încuraja viața chinovială de aici, într-o perioadă în care în mănăstirile din toatălumea ortodoxă predomina idioritmia. Alte reparații s-au făcut în 1795, după ce invadatorii i-au luat plumbul de pe acoperiș. În 1836, spitalul mănăstiresc de aici avea cinci camere, dar după 1850 nu se mai vorbește decât de biserica Sfântului Nicolae, acoperită cu ”șindrilă de gorun”.
Schiturile
Cioclovina de Jos
Avântându-ne cale de cinci kilometri de urcuș, pe cărări de munte încântătoare, ajungem la prima sihăstrie a Tismanei, Schitul Cioclovina de Jos. Tradiția lăcașurilor spune că în Schiturile Cioclovinelor erau îngrijiți, de către așa-numiții ”ciocli”, bolnavii de ciumă aduși din zonă în aceste locuri retrase. Schitul Cioclovina de Jos este amintit documentar în 1660. Pe locul unei biserici de lemn s-a ridicat biserica de astăzi, datată în 1715, iunie 15. După cum ne spune pisania, ea a fost refăcută de doi călugări, Nicodim și Atanasie, ambii din obștea Tismanei. În amvon zunt zugrăviți cei doi ieromonahi, iar din pomelnic se vede că au fost ajutați și de Stanca Gogoveanca. Pe partea de nord a pronaosului, pe unde se și intră în incintă, din cauza terenului în pantă, arhimandritul Spiridon a făcut, în 1849, un frumos pridvor de lemn. Schitul acesta, cu hramul ”Sfinții Voievozi”, s-a bucurat de danii din partea lui Constantin Vodă Brâncoveanu și postelnicul Radu Știrbei.
În prezent, aici se nevoiesc maici din obștea Mănăstirii Tismana.
Cioclovina de Sus
Efortul de a ajunge la bisericuța solitară, cu hramul ”Sfântul Ilie”, care aparține Schitului Cioclovina de Sus, este răsplătit prin frumusețile peisajului și ale acestei ctitorii, plantată parcă în stâncă de același Nicodim, împreună cu jupan Petru Obedeanu, mare serdar, în anul 1714. Dacă altădată aici erau îngrijiți ”ciumații”, de către așa-zișii ciocli ( de unde și numele celor două schituri), astăzi bisericuța – acoperită și cu timpul refăcută prin osârdia arhimndritului Spiridon, restaurată apoi parțial în 1940 – păstrează doar amintirea acestei vechi abnegații monahale.
În prezent, schitul Cioclovina de Sus este cunoscut și pentru hramul ”Schimbării la Față”, moment de mare sărbătoare și comuniune pentru credincioșii și obștea Sfintei Lavre a Sfântului Nicodim, reunite an de an pe Taborul Românesc de la Tismana.
Cioclovina de Sus a devenit un popas iubit de pelerini mai ales pentru prezența aici, vreme de 20 de ani, a maicii Vartolomeea Popovici, cea care, prin nevoința și dragostea ei, a adus locului o nouă înviere și înfrumusețare, mai întâi prin reamenajarea lui, și apoi, prin reînnoirea tradiției monahale pusnicești pe aceste meleaguri, impregnate de sute de ani de rugăciune, înălțată către Cel Preaînalt și Maica Sfântă. Aici, ”pe Tabor”, cum iubea maica Vartolomeea să spună, această pustnică minunată a petrecut cei mai frumoși ani ai vieții sale monahale, cei mai bogați în trăiri duhovnicești, și cei mai încărcați de simtământul comuniunii cu Dumnezeu și cu aproapele.